Wednesday 11 July 2012

Tarikan Rasa Membuat aku dan Dia Menjadi Satu (Part 1)

“Ada tarikan hatinya apabila melihat perempuan yang dikenali ataupun sebaliknya”

Bismillahirrahmanirrahim…
Assalamualaikum w.b.t…

HAI!!~~

Alhamdulillah akhirnya Allah izinkan saya untuk post entry kali ini...sebenarnya ada jer entry terbaru tp takut nak post sbb ada isu sedikit hehe...anyway, entry kali ini saya ingin mencuba menjadi “Dr. Chenta” bagi orang orang yang sedang dilamun chenta. Semenjak dua menjak ni saya tengok rakan rakan facebook saya asyik post pasal munakahat, pasal jodoh, tulang rusuk kiri la, tulang rusuk kanan la, mas kahwin la, bila nak kahwin dan macam macam lagi…hmm~remaja oh remaja (-_-) hehe macam la orang yang menulis ni x remaja lol~


Setelah berfikir panjang dan mencari sumber – sumber teori dan pandangan…apa yang boleh dikatakan ialah:

“Jodoh bermula dengan tarikan perasaan. Kita tidak kenal siapa dia, dari mana dia datang, tetapi hati kita selalu berkata ya apabila melihatnya. Soalnya, mahukah kita bertindak.”

Based on my observation and research…Lelaki dapat merasakan perasaan yang istimewa apabila ada satu tarikan dalam hatinya ketika melihat perempuan yang dikenali ataupun sebaliknya.
Perasaan – perasaan negative lelaki dalam pengalaman cinta dahulu akan bertukar menjadi positif tatkala melihat perempuan yang muncul entah dari mana.

Ia diibaratkan seperti berjalan didalam terowong yang panjang, kegelapannya cukup membuat diri berasa sempit sehingga terlihat cahaya di hujung. Gerakan hati ini menjadi pendorong chenta pandang pertama seorang lelaki.

Chenta Allah SWT

Kita lebih memikirkan tentang tulang rusuk dan empunya tulang rusuk tapi kita lupa pencipta kita Allah SWT yang menciptakan tulang rusuk dan empunya tulang rusuk itu. Tanpa Allah yang mencipta si dia yang kamu suka itu maka kamu tidak akan kenal dia. Tanpa Allah yang menentukan perjumpaan kita dengan si dia, maka kita tidak akan tergerak hati untuk menyukai dia. Tanpa Allah yang menimbulkan perasaan itu, maka tidak akan terjadi apa apa lah di antara kamu dengan si dia. Sesungguhnya Allah SWT yang membolak balikkan hati manusia, hati menjadi resah, suka, gembira, cinta dan sebagainya.

Oleh itu permasalahan cinta kamu boleh di selesaikan jika kamu serah kan hati dan jiwa kamu kepada Allah SWT. Jaga lah kesucian hubungan kamu dengan si dia. Serahkan si dia kepada Allah SWT, biar masa yang menentukannya. Jaga hubungan kamu dengan Allah SWT nescaya Allah akan membantu kamu dalam setiap perkara yang kamu hadapi insyaAllah (only if u worship Him and obey the do's and dont's of His) :)

ask ur self...


Chenta Tinggi, Chenta high class

“mengadulah pada yang sayang, merajuklah pada yang kasih”

supaya cinta berbalas, cintailah orang yang mencintai kita bukan orang yang hanya kita mencintainya.(dia tak cinta kita). Kalau hukum ini kita ikuti…tentulah kita akan mencintai Allah SWT. Sebab Allah telah terbukti mencintai kita, walaupun kita sering melupakan – Nya. Kasih Tuhan terhadap kita melebihi kasih ibu terhadap anaknya.

Mengapa kita abaikan cinta Tuhan? Sedangkan mencintai – Nya pasti tidak dikecewakan. Hadis Qudsi daripada Rasulullah SAW:

“Jika kamu datang kepada – Ku secara berjalan, nescaya Aku akan datang kepadamu secara berlari. Jika kamu datang kepada – Ku selangkah, Aku akan datang menghampirimu seribu langkah.”

Oleh itu, seorang yang bijak  dan beradab akan meletakkan kecintaan yang tinggi kepada Allah, kepada Rasulullah SAW dan barulah pada makhluk – makhluk lain. Itulah perletakan cinta yang betul dan menguntungkan di dunia dan di akhirat. Di dunia hati akan tenang selaras dengan janji Allah SWT dalam al – Quran:

“Ketahuilah hanya dengan mengingati Allah, hati akan menjadi tenang.” (Ar – Ra’d 13:28)

Dan di akhirat nanti ketika semua kekasih lari daripada kekasihnya – semuanya mementingkan diri sendiri – aku, aku; kamu, kamu; namun para kekasih Allah tetap tenang kerana kekasih sejati tetap setia disisi. Firman Allah:

“Hari akhirat hari dimana tidak berguna anak pinak dan segala harta kecuali orang membawa hati yang sejahtera.” (Asy – Syuara 26:88 – 89)

Hati yang sejahtera itulah hati yang mencintai Allah. Itulah janji Allah, sesungguhnya Allah adalah ‘kecintaan’ yang tidak pernah memungkiri janji. 


Reput & Hancur

Daging, urat dan kulit akan reput dan hancur bersama luruhnya cinta yang bersandar padanya. Menurut Imam Ghazali, ini bukan cinta taraf tinggi kerana haiwan yang rendah martabatnya pun dapat di capai dengan pancaindera yang lima iaitu deria sentuh, bau, lihat, dengar,  dan rasa. Maka itu belum sampai tahap cinta hakiki. Hanya cinta yang dapat di rasa dengan deria keenam(hati) maka barulah ia cinta yang hakiki.

          Cinta itu lah yang dialirkan oleh Allah SWT ke dalam hati. Ia muncul dari dalam ke luar, bukan dari luar ke dalam. Ia bukan turun dari mata turun ke hati, sebaliknya dari hati turun ke mata dan lain – lain anggota. Itulah cinta yang benar, suci lagi murni. Itulah cinta yang dikhususkan buat manusia sesuai dengan martabatnya sebagai makhluk yang paling sempurna. Cinta ini bukan diukur menurut pandangan mata kepala tapi mengikut pandangan matahati. Cinta itu datang dari Allah SWT dan diberi sebagai bekal untuk mendapat kecintaan Allah SWT.

to be continued...masih banyak yg perlu dibincangkan nantikan part yg ke 2...
apa2 pun teruskan beramal,we're almost at the end of Syaaban and Ramadhan will approach us soon insyaAllah...the question is~are we prepared enough?let's think about it...
saya bukan lah yang terbaik, semua yang saya tulis ini hanya untuk mengingatkan diri saya yang lemah ini...
akhir kata, terima kasih kerana sudi melawat dan membaca blog saya...sekian  :) 


2 comments: