Thursday 30 June 2011

Segenggam Tabah

Assalamualaikum wbt....

Berakhir sudah karnival sukan siswa unikl yg berlangsung di miat br2 ini. Byk pengalaman berguna sepanjang kejohanan tersebut. team badminton micet tidak mendapat apa2 tempat krn kami hanya memenangi 3 kemenangan dan 2 kekalahan...kemenangan ke atas mestech,bmi n cc dan juga kekalahan kpd tuan rumah miat dan mitec...pasukan badminton micet yg diwakili oleh sy sendiri,aliff,joe,mun, aqi,weeki and faiz.
apa yg sy pelajari sepanjang kejohanan sukan ini ialah bersyukur,bersabar dan sentiasa tabah dlm menghadapi segala dugaan dan cabaran. antara pengalaman yg sy hadapi ialah keletihan krn kekurangan stamina akibat kurang joging. jd semasa dlm perlawanan sengit antara mitec,miat dan juga mestech,sy berasa sgt letih tetapi sy juga berjaya membuat opponent sy letih gak heheh.owh~riak disitu...lol~baju dah lenjun,peluh menitik-nitik,rambut dah basah tp dlm hati ku berkata-kata "ya Allah,bantulah hambamu ini yg lemah..walaupun daku kekurangan latihan tp at least bg lah sedikit kekuatan utk menghadapi opponent sy ini agar sy bole beri fight".
penyokong dr opponent sgt bising dan penyokong dr micet juga bising,masing2 beri sokongan kpd team sendiri. sy yg x biasa dgn keadaan itu hanya mampu redha dan mengendahkan apa yg dicaci oleh peyokong dr pihak lwn huhuh. sy kalah perlawanan itu ttp sy puas krn sudah cuba sedaya upaya sy dan match itu merupakan match tumpuan utk mlm itu.
Itu br sedikit pengalaman sy sepanjang kssu 2011. selepas perlawanan itu sy mula dikenali oleh bdk kampus lain hahah lol~.apa yg sy cuba terangkan dlm pengalaman sy ini ialah hidup ini umpama dua permukaan duit syiling.


Gaya apakah itu??itu sy ke??hahah lol~(saje jer nak buat korang ketawa heheh byk lg gambo) xpe2 asalkan ade gamba nak show kat korang mcm mana situasi nyer heheh(penyokong ramai kat dpn n belakang...belah tepi kurang cket)
   
Hidup ini Umpama Dua permukaan Duit Syiling
Hidup ini umpama dua permukaan duit syiling  yg mana satunya berupa dugaan(kalah) manakala yg lainnya berupa nikmat (menang). apabila duit itu di lambung ke udara,kita x th sama ada kita mendapat apa yg kita nak sama ada muka atau pon ekor. Ada ketikanya kita mendapat masalah yg tdk menyenangkan tp pd waktu lain kita dpt perkara yg menyenangkan. kita tdk pernah th apa  yg akan terjadi pd masa dpn. seperti dlm pengalaman sy td,sy tdk tahu adakah sy boleh menang atau tdk ttp sy mencuba sedaya upaya sy utk menang pd ketika itu dan berserah kpd Allah ttg keputusan perlawanan itu. apa yg perlu kita lakukan semasa mengahadapi sesuatu dugaan atau nikmat itu ialah kita perlu th cr utk handle perkara2 itu. beginilah hidup kita yg selalu dikelillingi oleh dua bentuk takdir yakni susah dan senang. Hidup ini umpama lembah dan bukit yg terdampar di hadapan kita, jln yg naik dan turun. Hidup tdk pernah terlalu sempurna sehingga menawarkan jalan yg rata tanpa lubang sama sekali. Namun, hidup tdk pernah terlalu buruk sehingga menenggelamkan seseorg terus menerus ke dasar jurang kehidupan.
           kalaupun ada org yg hidupnya terus melonjak naik dan tdk pernah jatuh, itu tdk bererti dia tdk diuji sama skali. boleh jd keuntungan dan keseronokan itulah yg menjadi ujian dlm hidupnya. mungkin kejayaan itu melalaikan dan menghancurkan dirinya di saat2 akhir. Org yg naik terlalu tggi juga blh jatuh terhempas dan lebih terasa sakitnya jika dibandingkan dgn org lain. walaupon dia x jatuh pd masa hidupnya didunia, namun dia blh jatuh dan turut hancur dialam kematiannya kecuali ujian kesenangan itu tdk menjauhkan dirinya dr nilai2 hidup yg hakiki. begitu juga sebaliknya yg berlaku kpd org2 yg menderita, mungkin akhirnya mereka akan mendapat kehidupan yg baik sesudah mati. Org2 yg beriman selalu mengaitkan kehidupannya di dunia dan juga kehidupan di alam barzakh. Itu merupakan sesuatu kemestian yg memungkinkan keadilan menjadi sempurna dan setiap perbuatan manusia itu ada balasanya di akhirat kelak.
terima kasih krn sudi membaca :)

2 comments:

  1. terbaik la akh hus
    kemenangan bukan sesuatu yg utama tapi pengalaman dan adaptasi ilmu agama dalam bermain erupakan suatu benda yg berharga utk di diakhirat nanti insyaaallah :D

    ReplyDelete